قلعه پرتغالی ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس قرار دارد.

قلعه های پرتغالیها تقریباً در بیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس وجود دارد، در بندر قشم، کنگ، در عمان، در رأس الخیمه، در قشم، در جزیره هرمز، وجاهای دیگر. این قلعهها با پلان چهار ضلعی نامنظم، دارای دیوارهای به قطر حدود ۳/۵ متر و برجهایی به ارتفاع حدود ۱۲ متر در چهار گوشه قلعه است. این قلعه شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالاره. کلیسای بعضی از این قلعه ها، دارای دو ردیف ستون های سنگی دایره ای شکل با قوس های زیبایی از سنگ های مرجانی تراش خورده . قلعه های پرتغالی ها یکی از نقاط دیدنی گردشگری قشم و استان هرمزگانه.

قلعه پرتغالیهای قشم شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاقهای سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی، تالار است. کلیسای بعضی از این قلعهها، دارای دو ردیف ستونهای سنگی دایرهای شکل با قوسهای زیبایی از سنگهای مرجانی تراش خوردهاست. قلعههای پرتغالیها یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان است.

 

قلعه های پرتغالی ها در بندر قشم، کنگ، عمان، راس الخیمه، جزیره هرمز و جاهای دیگر دیده می شوند. در میان این مجموعه قلعه ها در جنوب ایران، قلعه های پرتغالی در هرمز، قشم و چابهار از بقیه معروف تر هستند.

معماری بیشتر این قلعه ها که توسط پرتغالی ها ساخته شده است شبیه به هم است. با پلان چهارضلعی نامنظم، دیوارهایی به قطر حدود ۵/۳متر و برج هایی به ارتفاع حدود ۱۲متر که در چهار گوشه وجود دارند که با نوع معماری خاص خود کار دفاعی را هنگام تیر اندازی راحت تر میکرد و هم دیده بانی سربازان برای آماده شدن از حملات احتمالی آسان تر میشد.

قلعه ها حضور این استعمارگران در جنوب ایران و تسلط آنها بر تجارت دریایی این منطقه را برای بیش از ۱۱۰ سال تضمین کردند. این دوره از سال ۱۵۱۴ تا ۱۶۲۳ میلادی به طول انجامید تا اینکه سپاهیان شاه عباس به رهبری امام قلی خان و به کمک نیروهای انگلیسی، پرتقالی ها را از جزیره هرمز که مقر اصلی آنها بود، بیرون کردند.

سالیان درازی از آن تاریخ گذشته است، اما بقایای قلعه های پرتقالی ها قشم هنوز در برخی بنادر و جزایر ایرانی برجا مانده و تبدیل به یکی از جاذبه های توریستی  ایران شده است و هر ساله  گردشگران بسیاری از گوشه و کنار کشور برای دیدن آنها به خلیج فارس می روند.

 

 

قلعه پرتغالی ها قشم با مساحتی بیش از ۲ هزار متر مربع از سنگهای آهکی و گچی با ملاط ساروج محلی ساخته شده است و در یک قرن گذشته چندین بار مرمت و محکم سازی شده است. قلعه قشم در سال ۱۵۰۷ میلادی به فرمان ” آلفونسو آلبرکرک ” در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس احداث گردید.

قلعه قشم، کاربردی چون یک انبار بزرگ یا جای نگهداری مهمات و سلاح داشته است که در مواقع ضروری به دژهای دیگر کمک می کرده  است. در حقیقت این قلعه یک قلعه تدارکاتی بوده که برای ارتباط با قلعه هرمز و رساندن تدارکات و خدمات به این قلعه مرکزی، در قشم ساخته شده بود.

دژ قشم راست گوشه می باشد. چهار برج در چهار گوشه و بازوهایی بلند دارد که توپ و منجنیق ها برروی پهنای آن مستقر شده اند انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاقهای سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار از بناهای این قلعه می باشد.

 

 

قلعه پرتغالی ها در قشم