مجسمه مادر گرجستان معروف به کارتلیس ددا (تلفظ : Kartlis Deda)، یک مجسمه و بنای زیبا و سمبلی بر فراز تپه های سولالاکی شهر تفلیس پایتخت گرجستان است و تقریبا از تمام زوایای شهر تفلیس قابل دیدن است.

می توان از مجسمه کارتلیس دِدا به عنوان سمبل و نمادی از شهر تفلیس نام برد. کارتلیس دِدا به معنای مادرکارتلی می باشد به همین دلیل به آن مجسمه مادر گرجستان نیز گفته می شود. این مجسمه بر فراز تپه های سولولاکی (Sololaki Hill) قرار گرفته و تقریباً از تمام نقاط شهر قابل رویت است. کارتلیس ددا با ارتفاع ۲۰ متری نقشی از یک زن را در لباس محلی گرجستان به تصویر می کشد، تصویری سمبلیک از گرجستان که در دست چپ خود یک کاسه از آب انگور برای دوستانش دارد، فلسفه طراحی این کاسه به میهمان نوازی مردم گرجستان باز می گردد. در دست دیگر او با شمشیری به نشان مبارزه با دشمنانش جای گرفته است. این تندیس، نمادی از شهر تفلیس است و با آلومینیوم ساخته شده است و پوشش سنتی گرجستان را به تن دارد. او یک جام در دست چپ و شمشیری در دست راست دارد. ساخت این مجسمه در سال ۱۹۵۸ و به مناسبت ۱۵۰۰ سالگی شهر تفلیس، توسط یک مجسمه‌ساز گرجی به نام الگوجا آماشوکلی انجام شده است. این مجسمه ۲۰ متر طول دارد.

این مجسمه شبیه بانویی گرجی با لباس محلی ساخته شده که در دست راست او شمشیری به معنی سلحشوری و تهدید دشمن ها و در دست چپ ، جامی از شراب به نشانه مهمان نوازی و استقبال از دوستان قرار دارد.

 

 

شبیه این مجسمه در شهر ایروان پایتخت ارمنستان ساخته شده که به مجسمه مادر ارمنستان معروف است.

 

 

 

 

مجسمه مادر گرجستان