در میان شهر‌های هند، در دهلی بهترین بازارها را می‌بینید. لباس، صنایع‌دستی، زیورآلات، ادویه و… هندی در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. تا آنجا که امروزه، خرید از دلایل اصلی سفر به هند شده. از بازارهای سنتی گرفته تا مراکز خرید مدرن امروزی را می‌توانید در دهلی پیدا کنید. از هر طبقه و قشری که باشید، بازار دهلی چیزی برای شما دارد.

دهلی نو یکی از کلان شهرهای جهان می باشد که پایتخت هندوستان می باشد و جزء شلوغ ترین شهرهای هندوستان است این شهر به سبک معماری بریتانیایی در سده بیستم ساخته شد. دهلی دارای مراکز خرید فراوان است مسافران و گردشگرانی که به دهلی می آیند بدون شک به مراکز خرید دهلی می روند و از بازارهای دیدنی دهلی دیدن و خرید میکنند تا هم سفری با خرید خوب و هم در از بازارچه های متنوع آن دیدن کنید . در این مقاله با ما همراه باشید تا بازارهای متنوع دهلی را برای شما معرفی کنید و اینکه در کدام قسمت دهلی قرار دارند و زمان کار انها چه ساعتی است.

بازار دیلی هات (Dilli Haat)

دیلی هات یک بازار روباز غذا و صنایع دستی در دهلی است که توسط شرکت توسعه گردشگری و حمل‌و‌نقل دهلی اداره می‌شود. برخلاف سایر بازارهای سنتی هفتگی، این بازار، دائمی است و در مراکز تجاری جنوب دهلی قرار دارد. برخی از غرفه‌های بازار، دائمی هستند اما برخی از آنها هر ۱۵ روز یک بار تغییر می‌کنند. در این بازار محصولات مختلفی مانند صنایع دستی چوبی، انواع پارچه‌های ابریشمی و پشمی، جواهرات، صنایع دستی فلزی، ظروف برنجی و… به فروش می‌رسد. در این بازار یک بخش نمایشگاهی هم وجود دارد که به نمایش آثار هنری و صنایع دستی اختصاص دارد.

این بازار از طریق ایستگاه متروی INA قابل دسترسی است و هفت روز هفته از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۰ شب فعالیت می‌کند.

 

سِلِکت‌سیتی‌واک Select Citywalk مرکز خرید Select Citywalk از بزرگ‌ترین مراکز خرید در شهر Saket دهلی‌نو است. اینجا به معنای واقعی از خریدتان لذت می‌برید. جلوی ورودی مجسمه‌ای بزرگ و زیبا از بودا قرار دارد که پیدا کردن این مرکز خرید را راحت‌تر کرده است. پیشنهاد می‌کنیم زمان زیادی را برای این مرکز خرید در نظر بگیرید؛ زیرا علاوه به انواع فروشگاه‌ها و برندهایی مثل Burberry، Zara، Mango، H&M و… دو بازار دیگر، دقیقا در کنار آن قرار دارد. در Citywalk علاوه بر گزینه‌های زیاد خرید، می‌توانید از رستوران‌ها، سالن ورزشی و یا سینما لذت ببرید. چنانچه به خالکوبی علاقه دارید در طبقه اول یک استودیو خالکوبی وجود دارد.

اگر موبایل هندی داشته باشید می‌توانید از وای‌فای رایگان استفاده کنید.

 

از دغدغه‌ افراد هنگام خرید، نگه داشتن کودکان است. در Select Citywalk نگران این موضوع نباشید. زیرا برای رفاه حال خریداران، ماشین کودک وجود دارد که هم نیاز نیست کودک‌تان را بغل کنید، هم بچه‌ها سرگرم می‌شوند. بعد از گشت‌وگذار و تفریح به طبقه همکف بروید تا قهوه‌های معروف starbucks خستگی‌تان را در کند. اگر وسیله‌ی شخصی داشتید با داشتن فضای وسیع پارکینگ، مشکلی برای جای پارک ندارید. راحت‌ترین راه برای رسیدن به این مرکز خرید از طریق مترو، ایستگاه Malviyanagar است که با ماشین ۵ دقیقه و پیاده حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه فاصله است.

بازار جانپات  | Janpath Market

بازار جانپات یک بازار قدیمی و مشهور در دهلی است. تا اواخر دهه ۹۰ میلادی، این بازار با نام مسیر ملکه شناخته می‌شد. بازار جانپات به علت عرضه کردن تزئینات و لباس‌های مد روز برای زنان و مردان، بسیار محبوب است که این محبوبیت در میان جوانان بسیار بالا است. این بازار از آن دسته مراکز خریدی است که حتی اگر بودجه‌ای محدود داشته باشید، بازهم می‌توانید در آن خرید کنید. بازار جانپات نه‌تنها برای ساکنان دهلی و اهالی هند بلکه برای گردشگران بین ‌المللی نیز موارد متعددی برای عرضه کردن دارد. در این بازار گزینه‌های متعددی برای خرید در مقابل شماست، این موارد جواهرآلات بدلی، لباس‌های شیک، ساعت‌های مختلف، کفش‌های مد روز، لوازم دکوراسیون خانگی و بسیار از گزینه‌های دیگر را شامل می‌شود.

پاسیفیک مال Pacific Mall تجربه‌ی خرید و تفریح زیر یک سقف را در مرکز خرید پاسیفیک (Pacific) داشته باشید. پاسیفیک در غرب دهلی، جزو شلوغ‌ترین بازارهای این شهر به حساب می‌آید. این شلوغی در آخر هفته‌ها به اوج خود می‌رسد. جلوی در ورودی مجسمه‌ای بزرگ و بالدار از اسب را می‌بینید که تماماً آینه‌کاری شده. پاسیفیک با داشتن طبقات مختلف از انواع برندهای کوچک و بزرگ است مکان خوبی برای وقت گذراندن با خانواده و خرید کردن است.

ساعت کار پاسیفیک از ۱۱ صبح تا ۹ شب و رستوران‌ها تا ساعت ۱۱ شب باز هستند.

البته همه افرادی که به پاسیفیک می‌آیند قصد خرید ندارند. این مرکز خرید محیطی را به انواع بازی‌های کامپیوتری و دستی اختصاص داده که طرفداران زیادی دارد. رستوران‌های مختلف، سالن سینما، سینما ۴بعدی از دیگر امکانات این مکان است. دسترسی به مرکز خرید پاسیفیک از طریق مترو بسیار راحت است. کافی‌ست در ایستگاه Subash پیاده‌شوید و با ۵ دقیقه پیاده‌روی به این مرکز خرید برسید.

 

پالیکا بازار

پالیکا بازار نیز در میدان داخلی کانات پلیس واقع شده است. این بازار به‌صورت کامل با دستگاه‌های تهویه هوا پوشش داده شده است و محدوده گسترده‌ای از محصولات را در صدها فروشگاه به مشتریان عرضه می‌کند. اصلی‌ترین اجناس موجود در این بازار را می‌توان محصولات الکترونیکی و لباس دانست. شما می‌توانید در پالیکا بازار با قیمتی بسیار ارزان به آخرین مد روز در زمینه لباس دسترسی پیدا کنید. یکی از هشدارها در زمینه خرید از پالیکا بازار این است که نباید به اجناس الکترونیکی فروخته‌شده در آن اعتماد کرد. اگر می‌خواهید یک جنس الکترونیکی در پالیکا بازار را خریداری کنید، بهتر است که تجهیزات را به‌صورت کامل و دقیق بررسی کنید زیرا این بازار به فروش اجناس تقلبی و جعلی بدنام است. این محصولات ازنظر ظاهری کاملا شبیه به اجناس دارای برندهای جهانی هستند ولی قطعات و تجهیزات آن‌ها توسط تولیدکنندگان محلی ساخته شده است.

 

 

بازار South Extension

این بازار یکی از شیک‌ترین بازارهای جنوب دهلی است. این بازار به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ South Ex-I و South Ex-II. فروشگاه‌های زیادی از برندهای مشهور بین‌المللی و داخلی هند در این بازار وجود دارند. اینجا مکانی عالی برای عاشقان خرید است که البته برای خرید بودجه‌ی کافی دارند. این بازار، دوشنبه‌ها تعطیل است. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این بازار، ایستگاه‌های Jangpura و AIIMS هستند.

 

 

 

 

بازار خان

این بازار در سال ۱۹۵۱ پایه‌گذاری شده و به افتخار خان عبدالجبار خان، یکی از فعالان جنبش استقلال‌طلبی هند، نام‌گذاری شده است. این منطقه یکی از گران‌ترین مراکز تجاری در دهلی است و در سال ۲۰۱۰ به عنوان بیست‌و‌یکمین خیابان گران دنیا انتخاب شده است.

این بازار بیشتر محل رفت‌و‌آمد و خرید طبقات مرفه هند و گردشگران خارجی مرفه است. در این بازار انواع کالاها از قبیل پوشاک قومی و محلی، لوازم خانگی، وسایل ورزشی و… عرضه می‌شود. تعداد زیادی کافه و رستوران هم در این مرکز وجود دارند. این بازار تقریبا در مرکز شهر و نزدیک دروازه‌ی هند واقع شده است. اطراف آن را مجتمع‌های مسکونی دولتی و خصوصی در بر گرفته‌اند. برای دسترسی به این بازار می‌توانید از مترو استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این بازار، به همین نام یعنی بازار خان، نام‌گذاری شده است.

در بازار خان می‌توانید بسیاری از مراکز فروش ویژه مانند مراکز فروش لباس‌های سنتی، تجهیزات خانگی، وسایل ورزشی و خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها را مشاهده کنید. تعدادی از فروشگاه‌های اصلی در بازار خان، فروشگاه راج (Raj)، فروشگاه‌های یکپارچه سانجیو مهرا (Sanjiv Mehra)، فروشگاه مسیر ۰۴ (Route 04) هستند. همچنین مراکز عرضه خوردنی و نوشیدنی نیز در این بازار به‌وفور یافت می‌شوند که می‌توان مشهورترین آن‌ها را رستوران آشپزخانه، کافه بازار، کافه لاک ‌پشت، فروشگاه البیک (Albake)، کافه بیگ چیل (Big Chill)، کافه زفیرو (Zaffiro)، کافه باریستا و شعبه‌هایی از رستوران‌های بین ‌المللی مانند مک ‌دونالد و سابوی (Subway) دانست. بازار خان در نزدیکی دروازه هند واقع شده است.

 

کارول باغ | Karol Bagh

بازار کارول باغ بازاری است که برای هر مخاطبی، چیزی جهت عرضه در خود جای داده است و تقریبا می‌توان هر چیزی را در این بازار یافت. شما می‌توانید به سراغ مسیر اجمل خان (Ajmal khan) رفته و به سراغ خرید اجناس و لباس‌های گران و لوکس از برندهای بین ‌المللی بروید. همچنین اگر بخواهید کتاب‌های قدیمی را خریداری کرده یا به فروش برسانید نیز می‌توانید به سراغ منطقه‌ای به نام مسیر آریا ساماج (Arya Samaj) بروید. اگر به دنبال خرید جواهرات هستید نیز باید به خیابان بانک مراجعه کنید. در نزدیکی این مکان نیز بازار غفار (Ghaffar) وجود دارد که یکی از بازارهای مشهور و محبوب دهلی برای خرید تعدادی از اجناس وارداتی است.

قرول باغ (Karol Bagh)

قرول باغ یک منطقه‌ی تجاری و مسکونی در دهلی است که به خاطر خیابان‌های خریدش شهرت دارد. از میان این خیابان‌ها می‌توان به بازار غفار و خیابان اجمل خان اشاره کرد.

این بازار محصولات متنوعی برای سلیقه‌های مختلف دارد. تقریبا هر چیزی که فکر کنید در این محدوده پیدا می‌شود. اگر به دنبال برندهای مشهور بین‌المللی و پوشاک مد روز هستید، به خیابان اجمل خان سر بزنید. اگر می‌خواهید کتاب بخرید یا کتاب‌های قدیمی خود را بفروشید، از خیابان Arya Samaj دیدن کنید. در خیابان Bank Street هم می‌توانید انواع زیورآلات و جواهرات را خریداری کنید. بازار غفار که در نزدیکی این منطقه قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین بخش‌های شهر دهلی برای خرید محصولات وارداتی است.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این منطقه، ایستگاه قرول باغ است.

 

چاندنی چوک (Chandni Chowk)

چاندنی چوک یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین بازارهای دهلی است. این بازار شلوغ و رنگارنگ از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که انواع محصولات متنوع را عرضه می‌کنند. بازار کاترا نیل (Katra Neel) انواع پارچه از جمله ابریشم، ساتن، کرپ، نخ و چیت موصلی دارد. Bhagirath Palace، بزرگ‌ترین بازار محصولات الکترونیکی در آسیا است. انواع تجهیزات پزشکی هم در این بخش عرضه می‌شود. علاقه‌مندان به ادویه‌جات باید از بازار Khari Baoli دیدن کنند.

غرفه‌های متعددی در چاندنی چوک، غذاهای لذیذ و خیابانی عرضه می‌کنند. رستوران‌ها و کافه‌های زیادی در این محدوده وجود دارند که با توجه به ذائقه و سلیقه‌ی خود می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این بازار، ایستگاه چاندنی چوک است.

این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای دهلی است که در نزدیکی ایستگاه قطار دهلی قدیم قرار دارد. ویژگی اصلی این بازار، اصالت و تنوع کالاهای آن است. غذاهای محلی، بیش از ۱۰۰۰ نوع شیرینی، انواع ساری و هر محصولی که شما را به یاد سفر به هند بیاندازد در این بازار پیدا می‌شود. محصولات چرمی، وسایل الکترونیکی، کفش و حتی کتاب هم برای فروش در این مجموعه عرضه شده است.

 

بازار لاجپات نگر | Lajpat Nagar

بازار لاجپات نگر یک مرکز خرید شناخته شده در دهلی است که هم در میان اهالی این شهر و هم در میان گردشگران محبوب است. این بازار موارد بسیار زیادی برای عرضه به مشتریان دارد که البته بیشتر آن‌ها مربوط به بانوان هستند. شما می‌توانید تجهیزات و وسایل مختلفی مانند آخرین مد روز در زمینه کفش، کیف، لباس‌های محلی هندی به نام کورتا و ساری، لباس‌های مشهور دست ‌ساز و پارچه‌های گلدوزی شده شهر لاکنو (گلدوزی‌های شهر Lucknow که بانام چکن شناخته می‌شوند) و غیره را باکیفیتی بسیار عالی در این بازار بیابید. اگر بتوانید خوب چانه ‌بزنید، آنگاه می‌توانید در پایان روز تخفیف خوبی از فروشندگان گرفته باشید. همچنین می‌توانید تعداد زیادی از متخصصان حنا کاری روی دست را در این بازار بیابید که می‌توانند در ازای دریافت قیمتی بسیار مناسب، طرح‌های بسیار زیبایی را با حنا بر روی دست شما رقم بزنند. این بازار در روزهای دوشنبه تعطیل است.

 

دی‌ال‌اف مال DLF Mall Of India

اگر به دهلی رفتید دیدن این مرکز خرید را از دست ندهید. مرکز خرید DLF با داشتن مجموعه‌ای از بهترین بِرَندهای هندی و بین‌المللی، لذت خرید را چند برابر می‌کند. شما از هر قشر و طبقه‌ای باشید از این مرکز خرید راضی بیرون می‌روید. اولین چیزی که به محض ورود توجه شما را جلب می‌کند بزرگ بودن این مرکز خرید است. هر برندی که فکرش را بکنید اینجا شعبه‌ای از آن را پیدا می‌کنید. در DLF مانند دو مرکز خرید قبل علاوه بر خرید، منطقه بازی و تفریح نیز در نظر گرفته شده است.برندهای بین‌المللی در طبقه همکف هستند.

دو طبقه اول این مرکز خرید به خریداران اختصاص داده شده است. از لباس، ساعت، عینک، لوازم آرایشی و … به وفور وجود دارد. کسانی‌که به دنبال برند هستند، حتما سری به طبقه‌ی همکف بزنند. همه برندهای بین‌المللی در آن طبقه هستند. طبقه‌ی سوم پر از رستوران‌های متنوع است. بهترین رستوران‌ها در این مرکز خرید شعبه دارند که البته گران هم هستند. طبقه بالاتر و چهارم که شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین طبقه در این مرکز خرید به حساب می‌آید، به بازی، سرگرمی و خوراکی اختصاص داده شده است.

 

چاندی‌چُک Chandni Chowk قدمت بازار Chandni Chowk به صدها سال می‌رسد. این بازار از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای دهلی است که گشت زدن در خیابان‌های باریک آن علاوه بر خرید، ماجراجویی هم است. بسیاری از افراد عقیده دارند که اگر به باز Chandni نروید انگار دهلی را تجربه نکرده‌اید. اما اگر تحمل شلوغی و کثیفی را ندارید این بازار برای شما مناسب نیست. بازار Chandni Chowk بیشتر اجناس عمده دارد اما مغازه هایی هم هستند که به صورت تک جنس می‌فروشند. در این بازار همه چیز پیدا می‌شود، مثل خشکبار، کفش، لباس، کیف، زیورآلات و… . اما بیشتر به لباس‌های آماده و غذاهای هندی خوشمزه‌اش معروف شده است.

 

اطراف Chandni Chowk بازارهای مختلفی وجود دارد که در پایین به چند نمونه اشاره می‌کنیم. خیابان Katra Neel: این خیابان پر از مغازه‌های پارچه‌فروشی است. زمان تقریبی از بازار Chandni Chowk، ۱۵ دقیقه پیاده است. خیابان Khari Baoli : این خیابان بزرگ‌ترین بازار ادویه است. زمان تقریبی از بازار Chandni Chowk، ۱۲ دقیقه پیاده است. خیابان Bhagirath: این خیابان طیف گشترده‌ای از مغازه‌های وسایل الکترونیکی است. زمان تقریبی از بازار Chandni Chowk، ۱۲ دقیقه پیاده است. خیابان Dariba: بازاری بزرگ و قدیمی از نقره است. زمان تقریبی از بازار Chandni Chowk، ۱۰ دقیقه پیاده است. بازار Kinari: در این بازار هرچیزی که برای مراسم عروسی لازم است، مثل ساری و … در آن پیدا می‌شود. زمان تقریبی از بازار Chandni Chowk، ۱۵ دقیقه پیاده است.

 

مرکز خرید گریتر کایلاش | Greater Kailash

این بازار که بانام اختصاری GK نیز شناخته می‌شود، یک بازار محبوب در دهلی است. این بازار به دو بخش تقسیم شده است که GK شماره ۱ و GK شماره ۲ نامیده می‌شوند. این مرکز خرید، یک بازار شیک و لوکس است که در بخش جنوبی دهلی واقع شده است و تعدادی از بهترین برندها و فروشگاه‌های لوکس هندی و بین ‌المللی را در خود جای داده است. شما تقریبا می‌توانید به هر برندی که می‌شناسید در این بازار دسترسی داشته باشید. در نزدیکی مرکز خرید گریتر کایلاش نیز یک منطقه مسکونی وجود دارد. این بازار پر از رستوران‌ها و کافی ‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های لوازم ‌آرایشی بهداشتی است. به یاد داشته باشید که این مرکز خرید در روزهای سه‌شنبه تعطیل است.

مراکز خرید دهلی